fredag, mars 10, 2006

Rapott tretton


Hej och välkomna till två nya år, 2006 och i den kinesiska tideräkningen är det hundens år.
Ledsen att jag inte har haft tid med er. Som ni vet jobbar jag heltid sedan julafton förra året, och jag kan bara säga att allt som några av er har försökt tala om för mig – stämmer. Dom sista 25 procenten, från 75 % till heltid, dom suger musten ur en. Detta är en jobbig del av rehabiliteringen. Nu skall jag försöka hitta tid för alla nya aktiviteter med focus på mig själv och kombinera med alla måsten som jag har planterat i min amygdala under många år. Nu gäller det verkligen att leva i stunden och göra sig av med alla tegelstenar som ligger i ryggsäcken.
Det är mycket att komma tillbaks till på mitt arbete, reda ut gamla trådar som blivit nystan och lasta av kollegor som har stöttat mig under lång tid.
Målning och andra friskvårdsaktiviteter har blivit en viktig del av mitt liv. Men allt skall få plats i samma ram som fanns tidigare, så något måste raderas. Jag förstår att jag måste prioritera och att jag inte får hamna i samma hjulspår igen.
Håller på att söka nya vägar, jobbar ihop med noelleart och tar fram en hemsida som jag och Birgitta hoppas kunna sjösätta snart. Målsättningen med den är att dela med oss av lite som vi tycker är kul samt berätta om erfarenheter och upplevelser som vi har haft och fått under vår resa genom sjukdomstiden. Självklart kommer mycket att handla om koloni, målningar och bilder också.
Har jobbat stenhårt tillsammans med några personer från hälsoskolan för att genomföra vår första utställning med akvarellmålningar. Den håller på som bäst och detta projekt tänker jag återkomma till en annan gång. 57 målningar och massor av positiv feedback.
Här på Potatisstigen har vi fortfarande ganska kallt, vi har mycket snö och allt är precis som en vinter skall vara. Stugan är insnöad och vi har inte för avsikt att skotta oss igenom drivorna. Som ni vet är allt inslaget med plast och gula snören. Men vi börjar se fram emot en ny säsong med blommor och bin.
Från Skåne hörs betydligt positivare tongångar än förra året. Operationer har gått bra och deras rehabilitering fortsätter.
Allas vår China Girl har meddelat att hon har flyttat till ny lägenhet tillsammans med sin pojkvän, hon skickar också positiva signaler. Från Kalifornien får vi hela tiden glada och jättefina bildrapporter och här hos oss i Potatislandet avlöser revyerna varandra med tillbakablickar på tuppens år.
När du nu går ut i ditt landskap någonstans i världen, så var där du är. Just i den här stunden – något annat finns inte! Det som har varit eller det som skall komma, det finns inte!! Hur många färger finns det i lövverket eller i snön framför dig? Iakttag molnens konturer. Andas djupt och långsamt! – Du är i stunden.
”Lev i stunden” är vårt tema på akvarellutställningen.