söndag, mars 26, 2006

Vårtecken


japan Posted by Picasa

Trädgårdsmässan i Älvsjö är årets säkraste vårtecken. Vi parkerade bilen på en fotbollsplan i lervälling och vadade genom snödrivor och is för att nå ingången till mässhallen, vilken vårkänsla! En enda lång kö av tusentals människor i uppknäppta jackor och lertäckta skor, som fullkomligt sögs in i den stora mässhallen. När vi lämnade vårsolen bakom oss, hamnade vi mitt i ett växt och blomsterhav! Vi föstes runt i gångar som omgärdades av gröna växter, tavlor, facktidningar, gräsklippare, blommor, stenmurar, serveringar, vaser, skor, krattor, pelargoner och sticklingar. Plötsligt stod vi framför ett stort huvud av sand, ett exempel på en japansk trädgård! Självklart, långsammast vinner, och plötsligt började jag se allt som fanns, inte bara alla uppjagade människor som föstes omkring i gångarna. Jag kunde börja njuta av akvarellmålningar, installationer, som föreställde hur det kan se ut när allt är grönt och alla blommor och fruktträd står i blom, här fanns citroner och oliver, jord och gräs, människor som lapade sol genom fönstren, Lena Linderholm, Kattis Ahlström och Gröna Rum-Gunnel, Eva, Albert, Oscar och Pernilla, människor i sandaler och utan ytterkläder. Vårkänslorna svepte genom luften. Tillbaka till Annika som sålde sticklingar och pelargoner. Jag tyckte att dom var lika stora men hade olika pris. Därför frågade jag henne: när blir en stickling en pelargon? Hon bara tittade på mig och hennes mun gapade, hon sa...... 75 kronor! Hon fick betalt och jag frågade igen: När blir en stickling en pelargon? Hon försökte få fram några ord, men det kom inget ljud. Kan någon hjälpa mig: När blir en stickling en pelargon?
Efter 5 timmar, och med ömmande fötter och tunga kassar i händerna vadade vi ut till bilen och tog en tur förbi potatisstigen. Solen har fortfarande cirka 25 – 30 cm snö kvar att smälta, men vi vet att nu när vi går över till sommartid så kan inte våren vara långt borta.