onsdag, april 05, 2006

Våren


kastanj Posted by Picasa

Tjänsteresa till Holland. Du tänker: Vad kul, det skulle jag också vilja göra! Jag lämnade bakom mig snö och kyla för att möta grönt gräs, knoppar i träden och utslagna lökväxter. Allt detta finns nog där tänkte jag när jag tittade ut i mörkret. Det var skymning när flyget tog mark och innan man visste ordet av så var det becksvart ute. Men våren måste ju finnas där ute i mörkret tänkte jag. På väg ifrån bilen till hotellet, skymtade jag lite grönt gräs, härligt. Tidigt nästa morgon in i närmaste bilkö och snabbt till mötesplatsen. Regn, blåst och träden bara susade förbi, jag såg inte om det fanns några knoppar på grenarna. Men dom fanns säkert där fast man ser dom inte när man åker i motorvägshastighet och det är disigt ute. Parkerade på en asfalterad yta och snabbt in genom svängdörrarna. Väl på plats såg man genom fönstret byggnader och en motorväg där bilarna susade förbi i fyra filer, jämt och ständigt. Hej, välkomna, lyssna, anteckna, prata, dricka kaffe, förklara, lyssna, argumentera, äta, prata, titta på bilarna som åker förbi, lyssna, prata, anteckna, tack för idag vi ses. Ut till bilen, trädknopparna susar förbi tror jag. Lämna bilen, in i flygplanet, mörkt ute och hem till Sverige. Jag tror att jag såg våren, men jag är inte säker!